4. Nobina vinner busstrafikavtal värda nära 1,4...

Nobina vinner busstrafikavtal värda nära 1,4 miljarder SEK

Nobina har i en upphandling i Finland vunnit trafikuppdrag för HSL, Helsingforsregionens trafik, för att bedriva stads- och regiontrafik i Esbo och Helsingfors. De nya avtalen startar den 15 augusti 2016 och sträcker sig över sju år med möjlighet till tre års förlängning. Det totala värdet beräknas till närmare 1,4 miljarder SEK över den sjuåriga löptiden.

Beslutet av Helsingforsregionens trafik betyder att Nobina fortsätter att bedriva sitt framgångsrika arbete.

-          Det är positivt att vi får förnyat förtroende att bedriva kollektivtrafik av HSL. Jag gläds åt vår fortsatt marknadsledande position i huvudstadsregionen i Finland, säger Ragnar Norbäck, VD och koncernchef för Nobina.

De nya avtalen omfattar 94 bussar. Nobina kommer att investera i 41 nya bussar, av vilka samtliga har Euro 6-motorer och vissa är lättviktsbussar med lägre utsläpp och bränsleförbrukning. Enligt avtalen finns det möjlighet till högre ersättning genom hög kundnöjdhet under avtalsperioden.

-          Vi är glada över resultatet som förstärker Nobina Finlands möjligheter att ytterligare förbättra kollektivtrafiken och kundnöjdheten i HSL-området. Vi ser fram emot att tillsammans med HSL även i fortsättningen välkomna fler och nöjdare kunder till kollektivtrafiken, säger Tom Ward, chef för Nobina Finland.

Beslutet om tilldelningen kan överklagas senast den 29 december 2015.