4. Jan Volsdal utsedd till vd för Nobina Norge

Jan Volsdal utsedd till vd för Nobina Norge

Jan Volsdal har utsetts till ny vd för Nobina Norge och medlem i Nobinas koncernledning. Jan Volsdal har idag befattningen som vd på Bring Cargo AS.

Senast den 1 maj 2017 tillträder Jan Volsdal som vd för Nobina Norge AS. Nobina är Nordens största och mest erfarna kollektivtrafikföretag inom buss och transporterar över en miljon människor dagligen i Norge, Sverige, Finland och Danmark.

”Det gläder mig att vi nu får Jan Volsdal till Nobinakoncernen. Han tar med sig många års erfarenhet av ledarskap och har både djup och bred kunskap inom transport och logistik både i Norge och internationellt. Jan blir en värdefull tillgång till vårt norska bolag och för Nobina-koncernen”, säger vd Ragnar Norbäck.

Jan Volsdal har lång ledarerfarenhet och har innehaft flera chefspositioner inom logistik, transport och finans. Jan Volsdal har en civilingenjörsexamen inom industriell ekonomi från NTNU och är 41 år gammal. Han efterträder Philipp Engedal som går vidare till norska Flygtoget vid årsskiftet. Jon Hovde, ekonomidirektör för Nobina Norge, kommer efter årsskiftet att gå in som tillförordnad vd för Nobina Norge tills Jan tillträder.

”Nobina med sin marknadsledande position i Norden och långa erfarenhet av kollektivtrafik är ett mycket intressant företag. Kollektivtrafiken står för en viktig och hållbar utveckling i samhället och därför känns det spännande att få vara med och kunna bidra till att göra skillnad. Jag ser fram emot att leda Nobinas arbete på en marknad med stor potential tillsammans med Nobinas duktiga medarbetare”, säger Jan Volsdal.

Jan Volsdal arbetar för närvarande som vd för Bring Cargo. Tidigare har Jan bland annat innehaft flera chefspositioner inom Bring och Posten Norge och dessförinnan inom Ringnes/Carlsberg.

Informationen är sådan som Nobina AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 oktober 2016, kl. 14.00.