4. Nobinas kundnöjdhet i topp

Nobinas kundnöjdhet i topp

Nobina visar fina kvalitetsresultat i branschens stora temperaturmätare för den svenska marknaden, Kollektivtrafikbarometern 2015.

I Värmland, där Nobina kör all kollektivtrafik med buss utom i Karlstad var 88 procent av kunderna nöjda eller mycket nöjda med sin kollektivtrafik. Värmlänningarna delar därmed förstaplats i nöjdhet med Norrbottningarna. Tittar vi på i vilka tätorter där kunderna är nöjdast kör Nobina i de fem av de tio städer där kunderna rankar sin kollektivtrafik högst. I Umeå, Falkenberg, Örnsköldsvik, Landskrona och Nyköping låg kundnöjdheten gällande den senaste resan på mellan 85 och 89 procent.

Kollektivtrafikbarometern 2015 är ett riktigt bra kvitto på vårt strategiska kvalitetsarbete. Vi arbetar systematiskt med allt från ge våra förare rätt förutsättningar till att rusta fordonen för ett gott kundmöte. Det resulterar i nöjdare kunder och förhoppningsvis också fler som väljer kollektivtrafiken, säger Jan Bosaeus, VD för Nobina Sverige.

-          Framgångarna ligger förstås också i att uppdragsgivare ger oss rätt förutsättningar. I Värmland valde man i sin senaste bussupphandling att utvärdera kvalitet, då bygger man in det goda kundmötet i trafikavtalet och ger vårt samarbete rätt målbild. Det gynnar oss och Värmlandstrafik som samarbetspartners, men framförallt vår gemensamma kund, säger Jan Bosaeus.