4. Hemligt hackaway ska utveckla framtidens resande

Hemligt hackaway ska utveckla framtidens resande

Nobina Technology – utvecklingsbolaget inom den börsnoterade Nobinakoncernen –  arrangerar nu tillsammans med Drive Sweden, Ericsson och TrafikLab ett hackaway för utvecklare på hemlig ort. Temat är framtidens resande och vinnaren får representera Sverige på det globala hacket under Global Public Transport Summit i Montreal i maj.

Bland kodare, designer och andra kreatörer har fyrtio deltagare valts ut för att åka iväg till en hemlig destination helgen den 27 – 29 januari. Under restiden passar man på att lära känna varandra och spåna idéer inför själva hacket som sedan pågår i 24 timmar.

Temat för hacket är framtidens resande. Resultatet kan bli webblösningar eller appar för allt från reseplanering och störningsinformation till betalsätt och annat som har med ämnet att göra.

– Det här är vårt första hackaway och det ska bli spännande att se vad deltagarna lyckas skapa under ett intensivt dygn. Att ha ett tema som framtidens resande och transporter är naturligt – det är ett av de innovationsområden som växer snabbast just nu, säger Anna Haeger, affärsutvecklare på Nobina Technology.

– Som ett av landets strategiska innovationsprogram har vi i Drive Sweden en fantastisk möjlighet att vara med och förändra sättet vi reser på. Så här långt har vi oftast lagt vårt krut på traditionella utvecklingsprojekt, men framtidens mobilitet är hårt kopplad till den yngre generationens förutsättningar och förväntningar. Det ska därför bli väldigt roligt att se vilka nya perspektiv som kommer fram under detta hackaway, säger Jan Hellåker, Programchef på Drive Sweden.

Vinnaren presenteras i samband med Tech Meetup Stockholm som anordnas den 6 februari på Hilton Hotel, Slussen. Priset är logi och resa till Montreal den 15 – 17 maj 2017 för att representera Sverige på det globala hacket under Global Public Transport Summit som anordnas av UITP.

Hackathon är ett evenemang där man träffas för att programmera och inspireras av varandras förmåga att skriva kod. Och hackaway är ett hackathon där man åker iväg till en hemlig ort.

Arbetet utförs inom det strategiska innovationsprogrammet för Drive Sweden på Lindholmen Science Park, en gemensam satsning av Vinnova, Formas och Energimyndigheten.

Hashtags: #TravelHackaway och #y4pthackathon