4. Nobina erhåller ”investment grade rating” från...

Nobina erhåller ”investment grade rating” från Fitch (BBB-, stable outlook)

Nobina AB, den ledande bussoperatören i Norden, har tilldelats ett ”Investment grade” kreditbetyg, BBB-, med stabil utsikt av det internationella kreditvärderingsinstitutet Fitch Ratings.

Fitch Ratings konstaterar att Nobinas kreditbetyg reflekterar bolagets ”ledande position inom den nordiska marknaden för kollektivtrafik med buss kännetecknad av fördelaktig marknadsdynamik, verksamhet under långfristiga kontrakt med begränsad marknadsrisk, erfarenhet av kontraktsmigreringar och fleet management samt stabil och förutsägbar kassaflödesgenerering”.

– Ratingen BBB- reflekterar Nobinas finansiella ställning och ledande marknadsposition samt ger oss bättre förutsättningar att finansiera verksamheten till fördelaktiga villkor, säger Mattias Gelinder, finanschef på Nobina.

– Vi har nu tagit nästa steg i vår finansiella profilering. För Nobina är det viktigt att synliggöra vår stabila verksamhet och vår långsiktighet gentemot såväl våra investerare som våra kunder. Detta kreditbetyg överensstämmer med våra förväntningar och bekräftar vår långsiktiga finansiella stabilitet, säger Per Skärgård, ekonomidirektör på Nobina.

Informationen är sådan som Nobina AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 december 2018, kl. 11:20.