4. 5000 testar kollektivtrafiken i rekordstor...

5000 testar kollektivtrafiken i rekordstor provåkning

För att få fler att upptäcka kollektivtrafiken har Nobina i samarbete med SL utvecklat konceptet Provåkning. I oktober ska cirka 5000 personer från Södertörn, Södertälje och Norrtälje få prova på att resa med kollektivtrafiken i hela SL-systemet i två veckor.

Syftet med provåkandet är att ett antal utvalda resenärer ska få uppleva fördelarna med kollektivtrafiken. Resenärerna ska vara arbetspendlare som i vanliga fall oftast väljer bilen, men som nu velat testa att resa mer kollektivt. Just nu pågår en kampanj där intresserade provåkare kan anmäla sig på sl.se/prova. De som sedan väljs ut reser kostnadsfritt från 7 oktober och två veckor framåt.

– Ofta finns det bättre bussförbindelser mellan hemmet och arbetsplatsen än vad man tror. Och att bjuda arbetspendlare på resor brukar vara ett bra sätt att hitta nya resenärer, säger Madeleine Arlert, affärsutvecklare på Nobina.

Nobina har genomfört provåkningskampanjer i samarbete med SL sedan 2017 och sett en ökning i det kollektiva resandet som ett direkt resultat av kampanjerna. Mellan 25 och 30 procent av provåkarna blir nya kunder och reser minst två dagar i veckan med SL. Det goda resultatet har gjort att ännu fler än tidigare, cirka 5000 personer jämfört med 3000, ska få testa kollektivtrafiken denna gång.

Förutom de ekonomiska och miljömässiga vinsterna som ett kollektivt resande innebär slipper man dessutom bilköer och man slipper att leta efter parkeringsplatser. Väl ombord på bussen kan resenären sova, läsa, njuta av en serie, påbörja eller avsluta dagens jobb, plugga eller bara koppla av.

– Vi riktar in oss på områden där vi ser en extra stor potential till ökat kollektivt resande. Och har man väl hittat till bussen i sin arbetspendling inser man snart att det är lika lätt att åka kollektivt även på fritiden, säger Johan Werneus på trafikförvaltningen som beställer SL-trafiken.