4. Förändringar och förbättringar i SL-trafiken i...

Förändringar och förbättringar i SL-trafiken i Södertälje

Med start den 15 december träder ett antal trafikförändringar inom SL-trafiken i kraft. En del av förändringarna berör Nobinas trafikområde Södertälje. Utöver de nya tidtabellerna tillkommer allt från ökad turtäthet till nya färdvägar inom den redan befintliga trafiken. Förändringarna leder till 8415 nya turer i Södertälje.

– Arbetet med trafikförändringarna är ett ständigt pågående arbete som syftar till att skapa en bättre resa inom kollektivtrafiken utifrån resenärernas behov och önskemål, säger Caroline Bengtsson, Affärsutvecklare Södertälje på Nobina.

I Södertälje sker flertalet förändringar. Bland annat får linje 758 ökad turtäthet, från var 30:e minut till var 15:e minut på sträckan Södertälje – Östertälje. Förändringen gäller i båda färdriktningarna under lördagar mellan kl. 10.00 – 16.00. Syftet är att göra det smidigare för resenärer som exempelvis ska resa till utvalda handelsområden i anslutning till handelsplatsen Moraberg.

Linje 756 kommer att förlängas till och med Astrabacken. Det övergripande syftet med linjeförändringen är primärt att kunna erbjuda anställda vid AstraZeneca ett mer miljövänligt färdmedel då de ska resa mellan anläggningarna vid Astrabacken och Gärtuna.

En annan positiv nyhet är att linje 749 mellan Södertälje C och Liljeholmen kommer att få fyra nya avgångar i tidtabell, för att förbättra för arbetspendlarna till och från Södertälje.

– Det är viktigt för oss att kommunicera nya busslinjer, tätare turer och bättre möjligheter att ta sig till och från jobbet till våra resenärer. Vi vill att fler ska välja kollektivtrafiken som sitt primära färdmedel och hoppas att fler ska hitta den i och med de förändringar som sker, fortsätter Caroline Bengtsson.

I samband med trafikförändringarna gör Nobina tillsammans med SL en stor informationskampanj med utskick till berörda områden och information längs med linjer och hållplatser. Texter och bilder har fått sin inspiration från Jenny Nyström och Viktor Rydberg, med illustrationer av Peter Malmdin.

Övriga linjer som påverkas av förändringar i Södertälje är 761, 780 och 754(X). För mer informationom samtliga förändringar, se sl.se/reseinfo eller kontakta SL:s kundtjänst.