4. Förändringar och förbättringar i SL-trafiken i...

Förändringar och förbättringar i SL-trafiken i Södertörn

Med start den 15 december träder ett antal trafikförändringar inom SL-trafiken i kraft. En del av förändringarna berör Nobinas trafikområde Södertörn. Utöver de nya tidtabellerna tillkommer allt från helt nya busslinjer och nattbussar, till ökad turtäthet och nya färdvägar inom den redan befintliga trafiken.  Förändringarna leder till 11 519 nya turer i Södertörn.

– Arbetet med trafikförändringarna är ett ständigt pågående arbete som syftar till att skapa en bättre resa inom kollektivtrafiken utifrån resenärernas behov och önskemål, säger Gazmend Bunjaku, affärsutvecklare i Nobinas trafikområde Södertörn som kör bussar i Tyresö, Haninge och Nynäshamn.

I Södertörn sker flertalet förändringar. Bland annat tillkommer en helt ny linje, 803 som går mellan Tyresö C via Älvsjö station till Telefonplan och samma sträcka motsatt håll. Linjen trafikeras samtliga vardagar med 30-minuterstrafik under rusningstrafik. Premiärturen sker 05.20 från Tyresö C måndag den 16 december. För att fira den nya busslinjen bjuder Nobina alla morgonpigga resenärer på julfika i samband med den första turen.

Nattbuss 893 är en positiv nyhet för boende i Vega, som från och med 16 december kan ta den hem från Stockholm city nattetid. Bussen avgår från Centralen (Klarabergsviadukten) med start 00.57 och anländer till Vega station 35 minuter senare. Mellan 01.00 och 04.30 avgår bussarna var 30:e minut på vardagar, med ännu tätare avgångar natt mot lördagar och söndagar.

– Vi vill att fler ska välja kollektivtrafiken som sitt primära färdmedel. Genom att hela tiden förbättra kollektivtrafiken vill och hoppas vi att fler människor ska parkera bilen till förmån för bussen och andra färdmedel inom kollektivtrafiken, säger Gazmend Bunjaku.

I samband med trafikförändringarna gör Nobina tillsammans med SL en stor informationskampanj med utskick till berörda områden och information längs med linjer och hållplatser. Texter och bilder har fått sin inspiration från Jenny Nyström och Viktor Rydberg, med illustrationer av Peter Malmdin.

Övriga linjer som påverkas av förändringar i Södertörn är 805, 815C, 819, 890, 809, 810, 817, 818C, 826, 828, 830, 831, 849, 850, 861, 862, 869 och 892. För mer information om samtliga förändringar, se sl.se/reseinfo eller kontakta SL:s kundtjänst.