4. Nobina vinner stads- och regiontrafiken i Halland

Nobina vinner stads- och regiontrafiken i Halland

Nobina vinner två avtal för stads- och regiontrafiken i hela Halland. Det innebär ett utökat förtroende att utveckla kollektivtrafiken tillsammans med Hallandstrafiken. Avtalen innebär 127 tursatta bussar och ett kontraktsvärde på cirka 3 miljarder kronor.

Trafiken startar 15 juni 2020. Kontraktslängden är 10 år utan optionsår.

Alla bussar kommer att ha USB-laddare, wifi och realtidsinformation ombord och de kommer att drivas med fossilfria drivmedel. För stadstrafiken i Laholm och Halmstad samt för Falkenberg och Varberg finns en option för att delvis ha elbusstrafik.

– Vi är oerhört glada över det här förtroendet som gör att Nobina får möjligheten att leverera en attraktiv, pålitlig och bekväm busstrafik till alla hallänningar. Tillsammans med Hallandstrafiken ska vi arbeta hårt för att ännu fler ska välja kollektivtrafiken, säger Henrik Dagnäs, vd för Nobina Sverige.

Tilldelningsbeslutet kan överklagas till och med 20 maj 2019.

Informationen är sådan som Nobina AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 maj 2019, kl. 15:50.