4. Bussförarens dag - en dag värd att uppmärksamma

Bussförarens dag - en dag värd att uppmärksamma

Tidig söndagsmorgon, sen måndagseftermiddag eller julafton mitt i natten. Oavsett tid på dygnet och dag på året så finns Nobinas 6 000 förare där för att göra din resa möjlig − till jobbet, mataffären eller familjen. För detta betydelsefulla arbete vill vi idag säga ett extra stort tack!

Kollektivtrafiken är en grundläggande samhällsfunktion. Det är med hjälp av kollektivtrafiken som andra viktiga delar av samhället kan fungera och som du ges möjligheten att leva ditt liv som du vill. Du kan bo på ett ställe och jobba på ett annat, och samtidigt bidra till omtanke om både miljö och människor.

– Miljoner människor resor med våra bussar för att ta sig till arbetet eller familjen. Detta hade inte varit möjligt utan de 6 000 bussförare som varje dag, året runt ser till att bussarna rullar fram till hållplatsen och vidare mot nästa mål. Arbetet som förarna utför är otroligt värdefullt, både för samhället och individen, och idag vill vi uppmärksamma detta extra mycket, säger Henrik Dagnäs, vd för Nobina Sverige.

Särskilt viktigt att uppmärksamma förarnas betydelsefulla arbete blir det i tider som denna, där förarna har en avgörande roll i att samhällsviktiga funktioner kan fortsätta att fungera. Som ett sätt att visa uppskattning kommer Nobina under dagen bland annat att dela ut rosor till alla kollegor i tjänst. Vi hoppas att du som åker med oss idag också vill vara med och fira denna speciella dag genom att visa extra uppskattning – kanske med något så enkelt som ett tack.

Bussförarens dag uppmärksammades för första gången i Sverige 2014 och växer för varje år. Att den firas just den 18 mars beror på att man hyllar minnet av den första bussturen i Paris 1662.

En hyllning till alla förare hittar du här

För ytterligare information, vänligen kontakta:

David Erixon, Chef Public Affairs & Kommunikation, Nobina, +46 72-967 02 84

Om Nobina
Nobina är Nordens största och mest erfarna operatör avseende kollektivtrafik med buss. Bolagets expertis avseende prospektering, anbudsförfaranden samt en aktiv förvaltning av kontrakt gällande kollektivtrafik med buss, i kombination med en långsiktig leverans av tjänster med hög kvalitet, gör Nobina branschledande i termer av lönsamhet, utveckling och initiativ som främjar en sundare bransch. Varje dag ser Nobina till att närmare en miljon människor kommer till sitt jobb, sin skola eller andra aktiviteter genom att leverera kollektivtrafik med buss i Sverige, Norge, Finland och Danmark. Nobina tillhandahåller även särskild kollektivtrafik under varumärket Samtrans på den svenska marknaden. Bolaget omsätter drygt 10 miljarder SEK (2018/19), har 11 600 medarbetare och huvudkontor i Solna, Stockholm. För mer information, se Nobinas hemsida: www.nobina.com.