4. Nobina vinner kontrakt för de första elektriska...

Nobina vinner kontrakt för de första elektriska ledbussarna i Helsingforsregionen

Med ett nytt kontrakt värt drygt 127 miljoner euro, ger HSL Nobina ett utökat förtroende att driva och utveckla stadstrafiken i Helsingfors och Vanda. Kontraktet är ytterligare en satsning för hållbar kollektivtrafik och innefattar bland annat de första elektriska ledbussarna i Helsingforsregionen. Totalt sträcker sig kontraktet över sju år med möjlighet till efterföljande tre optionsår.

Sedan tidigare har Nobina en väletablerad verksamhet i Helsingforsregionen och flera kontrakt med HSL. Tillsammans arbetar HSL och Nobina för att skapa en hållbar och attraktiv kollektivtrafik. Det nya kontraktet innebär en utvidgad trafik på totalt 68 tursatta bussar, varav 58 bussar kommer att drivas uteslutande på el. Bland dessa återfinns 40 elektrifierade ledbussar, vilka kommer bli de första i sitt slag att trafikera Helsingforsregionen.

Vi är mycket glada över att HSL med ett tydligt fokus på miljö och hållbarhet, ger oss möjlighet att tillsammans fortsätta driva och utveckla den kollektivtrafik som möter samhällets behov, säger Petri Auno, vd Nobina Oy.

Trafikstart är i augusti 2021.

Tilldelningsbeslutet kan överklagas fram till och med den 16 juli 2020.