4. Nobina vinner nytt område i Finland

Nobina vinner nytt område i Finland

Nobina vinner sitt första kontrakt utanför huvudstadsregionen i Finland när Åbo stad ger Nobina förtroendet att driva regionens stadstrafik i ett kontrakt värt drygt 40 miljoner euro. Kontraktet sträcker sig över åtta år och innefattar 25 nya boggibussar, varav 12 kommer att vara elbussar.

Sedan tidigare har Nobina en väletablerad verksamhet i Helsingfors. I och med det nya kontraktet utvidgas verksamheten till att omfatta ett helt nytt område där Nobina med start i juli 2021 börjar köra de tre baslinjerna 6, 7, och 7A.

Stort fokus ligger på både miljö och komfort. Totalt innefattar kontraktet 25 nya boggibussar, varav 12 drivs uteslutande på el och resterande 13 bussar uppnår högsta miljöstandard Euroklass 6. Samtliga bussar är utrustade med infotainment som gör det möjligt för kunderna att få information i realtid.

− Tidigare har det endast funnits elbussar i Åbo stad men nu kommer elbussar att trafikera hela Åboregionen. De nya bussarna har även en förhöjd kapacitet, vilket innebär att fler kan välja att resa med oss. Det innebär flera steg mot en attraktiv och hållbar kollektivtrafik, säger Nobina Oy:s vd Petri Auno.

Nobina satsar starkt i klimatfrågor. Ytterligare ett exempel är konceptet Den Gröna Resan, där förare utbildas och coachas i körteknik som fokuserar på att minimera utsläpp och att öka kundens komfort.

− Det är viktigt för oss att vara både en proaktiv samarbetspartner och en pålitlig leverantör. Vi vill att både våra uppdragsgivare och våra kunder ska känna att vi hela tiden har deras bästa i fokus, säger Nobina Oy:s vd Petri Auno.

Tilldelningsbeslutet kan överklagas fram till den 25 januari 2020.