4. Nobina erbjuder hjälp för människor på flykt

Nobina erbjuder hjälp för människor på flykt

Sedan Ryssland invaderade Ukraina är vi många som följt nyheter och händelseutvecklingen minut för minut, samtidigt som vi vill kunna hjälpa till, kunna göra något. Vi på Nobina som Nordens största bolag inom kollektivtrafik vill kunna bidra med våra resurser, kunnande och fordon – när Europa står inför en svår humanitär situation. Nobinas värderingar, att visa respekt, att bry sig och att ta ansvar förpliktigar.

I lördags tog vi därför direktkontakt med svenska Migrationsverket och MSB (Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap) för att erbjuda vår hjälp och koordinera insatser för att kunna hjälpa människor som nu är på flykt. Självklart är vi beredda med samma insats i alla våra nordiska länder om man önskar stöd eller hjälp från de nationella myndigheterna.

Vi har även varit i direktkontakt med hjälporganisationer som nu hjälper barnhemsbarn att fly krigets fasor. Där vi nu hoppas att snart kunna omsätta denna utsträckta hand och maktlöshet till handling och att kunna hjälpa till. Självklart kommer vi att erbjuda vår hjälp och en utsträckt hand till våra myndigheter i alla nordiska länder

Samtidigt har Ukraina under många år varit en av våra största marknader för begagnade bussar och vi försöker nu med våra partners på plats att bistå med bussar och fordon direkt till Ukraina.

Vi tänker också på alla våra kollegor som idag känner en oro för släkt, vänner eller familj som befinner sig mitt i detta krig. Liksom för alla medarbetare som har upplevt liknande situationer och som nu påminns och påverkas av det som sker i Ukraina.

Vi väntar nu mer information och svar från våra myndighetskontakter om hur vårt erbjudande om stöd kan omvandlas till konkret hjälp. En hjälp som kommer kräva både bussar, förare och engagemang från oss alla.

Nobina har också beslutat att skänka 500 000 kronor till Röda Korset för att direkt kunna stödja på plats och vi vill gärna uppmana all våra medarbetare och resenärer som kan och vill att skänka ett bidrag till någon av de hjälporganisationer som nu finns på plats. Ingen kan göra allt, men alla kan göra något.

Några av de hjälporganisationer som finns på plats i Ukraina och som man kan stödja:

UNHCR, Swish: 90 01 645
Rädda Barnen, Swish: 902 0033